Aarhus Kommune

aarhuskommune-opgave1

 

 

Et servicedesign e-koncept om lokationsbestemt, personbestemt, relationsbestemt og behovsbestemt kommunikation til borgere i realtid

Et projekt for Aarhus kommune om optimering af deres samarbejde og kommunikation med borgerne ved hjælp af offentlige serviceydelser. Projektet blev løst ved brug af servicedesign, der indebar analyse, systematik, innovation og kreativitet, taget udgangspunkt i brugeren og brugerens behov.

Dato
2013

Udfordringen

Aarhus Kommune havde behov for en kommunikationsplatform, der under en større krise, let, hurtigt og målrettet ville være behjælpelig med at  kommunikere med den eller de målgrupper, kommunen havde ønske om at få fat i. Løsningen skulle nå ud til alle borgere over 15 år og knyttes til en eller flere kendte sociale medier.

Løsningen skulle som en betingelse have stor nytteværdi, så borgere over 15 år også ville finde den værdifuld i hverdagen, udover anvendelsen som effektfuld krisekanal. Udfordringen, ud over en fælles kriseplatform, lå derfor også i at få borgernes interesse i at benytte app’en, udenfor krisesituationer.

aarhuskommune-opgave2

Brainstorm

aarhuskommune-opgave3

Customer Journey

aarhuskommune-opgave4

Personas

Løsning

En app fungerene som kommunikationsplatform mellem Aarhus Kommune og byens borgerne. App’en blev lanceret som kampagne med titlen “Borgmester for en dag”, for at skabe opmærksomhed og interesse for den.

Kampagnen gik ud på at udbrede innovationen hos byens borgere og invitere dem til at være “Borgmester for en dag”, med henblik på en langsigtet kommunikation efterfølgende. Den skulle udføres ved hjælp af en pop up boks på torvet, hvor borgerne ved hjælp af app’en kunne skrive deres idé forslag ned og få dem vist på en interaktiv skærm, og andre borgere efterfølgende kunne stemme på de bedste idéer via Facebook.

Den bedste idé ville blive udført af Aarhus Kommune for at skabe troværdighed “Vi lytter også efter kampagnen”. Borgerne ville efterfølgende kunne holde sig løbende opdateret efter kampagnen ved hjælp af app’en.

aarhuskommune-opgave6

Blue Print

aarhuskommune-opgave5

Touch Points

App’en indeholder følgende:

  • Din idé – skriv din idé til hvad du som borgmester synes der mangler / skal gøres bedre i Aarhus Kommune for at give borgerne den bedste service
  • Giv os et praj – er der væltet et træ eller er der en gadelampe uden lys? giv et praj og det vil blive ordnet hurtigst muligt. Angiv hvor, tilføj et billede og skriv en tekst om problemet.
  • Nyheder – nyhedsstrøm om hvad der sker i lokalområdet for den enkelte borger. Her vil den egentlig hensigt med app’en om udsendelse af kriseinformationer slå igennem.

 

aarhuskommune-opgave7

 

Tags: , , , ,